I början på semestern åkte vi till Ingelas kusin Eja och hennes man Kenth. De bor i husvagn på Tjörn. Det tog nästan fyra timmar att åka dit med buss från Svenljunga. Det var två byten som passade in väl med varandra. Eja hade bokat in oss på vandrarhemmet som låg precis bredvid deras husvagn. Vi blev bjudna på smörgås och stekt ägg när vi kom fram. Sen tog vi en rask promenad in till Skärhamn. Där var fantastiskt fint med alla båtar och bryggor och små fiskebodar överallt. Vi var inne på en utställning med fina tavlor över västkusten. Ingela köpte tre fina vykort av Lisa Roxvall. Efter det gick vi till en servering och tog var sin öl. Sen bar det hemåt till husvagnen igen innan regnet kom. Väl där så bjöd Eja och Kenth på grillad lax och grillade räkspett. Det var otroligt gott. Vi hade aldrig testat grillade räkor nån gång förut. Och inte nog med det så bjöds det på kex och ost senare på kvällen. Samt gott vin till. Framåt natten fick vi önska låtar från spotify. Kenth skötte datorn. Det var jättekul att lyssna på gamla låtar från förr.
Efter en skön natts sömn på vandrarhemmet fick vi frukost av våra värdar. Sen gick vi iväg till en badplats vid havet. Vi badade bägge två medan Eja och Kenth tittade på. Det var jätteskönt i vattnet. Ingela plockade snäckskal av blåmusslor att ta med hem. Innan vi åkte hem på eftermiddagen gjorde Eja en vegetarisk pastasås av bl.a vegetariska bacon. ( De är vegetarianer ). Det var jättegott! Vi åkte därifrån klockan 16.42 och var hemma klockan 21.04. Vi hade en timmes väntan på stationen i Göteborg. Det var en trevlig utflykt vi fick vara med om.
Tack Eja och Kenth för en trevlig vistelse på Tjörn!

Efter all inspiration av Tjörnvistelsen och snäckplockning började Rolf snickra ihop en fiskelåda dagen efter att vi kommit hem. Han målade lådan vit och Ingela målade en makrill, krabba och sjöstjärna på lådan.