Fortfarande semester. Vi fick ett infall att ta en liten utflykt till Ulricehamn. Vi har sagt det i ett par års tid att vi skulle åka dit

och nu blev det äntligen av. Vi bokade hotell och tog bussen dit.

Ulricehamns station och Ingela bredvid Birgit Sparre.

En kossa mitt på gågatan.

Ulricehamn är en trevlig liten småstad med kullerstensgator och gamla hus. Till höger en bakgård till caféet vi besökte.

Vi tog var sin jätteräkmacka på café torgstallet. Ett riktigt mysigt ställe både inne och ute.

Ett gäng gatumusikanter lyssnade vi på en stund.

Här har vi den fina sjön Åsunden. Till vänster ligger M/S Sylvia. Varje onsdag har dom en kvällstur på tre timmar med räkmacka och guidad tur:

Gårdarna runt sjön. Vi försökte beställa en sådan tur på turistbyrån, men tyvärr var det uppbokat ett par veckor i förväg. Synd, för det hade varit kul.

Här har vi den långa bryggan fram till kallbadhuset som har både bad, spa och restaurang.

Det var en riktigt varm dag, och efter allt promenerande i solgasset tog vi var sin kall på restaurang Bryggan alldeles vid vattnet.

Till vänster ligger det fina hotell Bogesund med utsikt över hela Åsunden. Men där bodde inte vi. Till höger en pittoresk bakgård.

På bakgården tog vi var sin öl. Stället heter Format och hade både restaurang, café och affär samtidigt. Riktigt mysigt därinne med

slitna och nötta möbler i vintagestil.

Vi hade nån kilometer att gå till vårat hotell, men det kändes längre. Det kanske var nån kilometer bilvägen, men vi fick gå upp bakom

ett bostadsområde för att komma dit, så det var nog lite längre. Nyboholm STF var ett kombinerat hotell och vandrarhem.

Helt okey. Rent och snyggt. Det duger att sova i en natt.

Utsikten var väl inte den bästa. En byggarbetsplats.

Några få meter från hotellet låg Nyboholms värdshus. Efter att vi tagit igen oss på hotellet, duschat och bytt kläder gick vi dit

och tog oss en öl till.

Sen går vi den långa promenade in till stan igen. Det kändes åtminstone långt i det varma vädret.

På vägen passerade vi en fin park.

Vi bestämde oss för att besöka kallbadhusets restaurang. Vi satt alldeles vid vattnet. En sån utsikt. Fantastiskt fint.

Vi åt en fantastiskt god middag. Gös med färskpotatis och en sås som inte var av denna världen.

Till det delade vi på en flaska vin.

Här satt vi länge. Och avslutade med kaffe och konjac. Det finaste stället jag har ätit middag på tror jag.

Här ser man insidan av restaurangen, och den trevliga servitrisen som serverade oss.

Vi tog en sväng förbi bryggan eftersom vi inte kände för att gå den långa vägen tillbaka än.

Hemresedag. Vi flanerade omkring längs Åsundens vatten och tog var sin glass medan vi väntade på bussen.

Ulricehamn är en mycket trevlig stad och är väl värd ett besök.